ΜΑΘΗΜΑ 6-ΣΗΜΕΙΑ ΣΤΙΞΗΣ
Τα σημεία στίξης που χρησιμοποιούμε συνήθως είναι:
1. Η τελεία (.), στο τέλος μιας φράσης με ολοκληρωμένο νόημα. Η φωνή σταματάει λίγο.
π.χ. Αύριο θα πάμε εκδρομή.
Προσοχή: Ύστερα από τελεία αρχίζουμε με κεφαλαίο.
2. Άνω τελεία (·), όταν σταματάμε λιγότερο από την τελεία.
π.χ. Θα έρθουν καλύτερες μέρες· θα είναι χαρούμενες, ηλιόλουστες!
3. Κόμμα (,) , όταν σταματάμε λιγότερο από τα προηγούμενα.
Το χρησιμοποιούμε όταν:
- χωρίζουμε λέξεις ασύνδετες αλλά όμοιες
π.χ. Αγόρασα πορτοκάλια, μανταρίνια, αχλάδια, μήλα.
- χωρίζουμε προτάσεις ασύνδετες αλλά όμοιες
π.χ. Φτάσαμε στο σπίτι, ξεκλειδώσαμε, μπήκαμε μέσα, ανάψαμε τα φώτα.
- χωρίζουμε την Κλητική από την υπόλοιπη πρόταση.
π.χ. Πέτρο, άνοιξέ μου!
- Χωρίζουμε τις δευτερεύουσες από τις κύριες
π.χ. Όταν έρθουν τα Χριστούγεννα, θα πάμε στο χωριό.
Προσοχή: Δεν χωρίζεται με κόμμα:
η ειδική δευτερεύουσα πρόταση,π.χ. Μου είπε ότι θα έρθει
η πλάγια ερωτηματική, π.χ. Με ρώτησε αν είμαι καλά
η διστακτική,π.χ. Αναρωτιέμαι μήπως θύμωσε
4. Ερωτηματικό (;) , όταν ρωτάμε στο τέλος της πρότασης.
π.χ. Από πού έρχεσαι;
5. Θαυμαστικό(!) , ύστερα από επιφώνημα ή από πρόταση που εκφράζει συναισθήματα, όπως λύπη, θαυμασμό, κτλ.
π.χ. Αχ! Ζήτω! Τι όμορφο σπίτι!
6. Διπλή τελεία (:),
- πριν από τα λόγια που αναφέρονται κατά λέξη
π.χ. Η μάνα μου συνέχεια μου λέει: «Πάρε ζακέτα»
- πριν απαριθμήσουμε
π.χ. Στα γενέθλιά μου κάλεσα μόνο τους κολλητούς μου: τον Γιώργο, τον Κώστα, την Κατερίνα, τον Αλέξανδρο.
7. Παρένθεση ( ), κλείνουμε μια λέξη ή φράση που εξηγεί τα προηγούμενα
π.χ. Στην επανάσταση εναντίον των Τούρκων (1821) συμμετείχαν όλοι οι υπόδουλοι Έλληνες.
Στη θάλασσα (πόση ήταν η χαρά μου όταν την πρωτοαντίκρισα) βούτηξα τρέχοντας.
8. Αποσιωπητικά (…), όταν δεν θέλουμε να τελειώσουμε την πρόταση εξαιτίας συγκίνησης, θυμού, κτλ
π.χ. Μην το ξανακάνεις γιατί….
9. Παύλα (-), για να δείξουμε ότι αλλάζει το πρόσωπο που μιλάει στον διάλογο
π.χ. -Καλημέρα, Νίκο!
-Γεια σου, Μαρία! Τι κάνεις;
-Καλά, ευχαριστώ.
10. Διπλή παύλα (- -), όπως την παρένθεση
π.χ. Στη θάλασσα - πόση ήταν η χαρά μου όταν την πρωτοαντίκρισα - βούτηξα τρέχοντας και λίγο έλειψε να πνιγώ.
11. Εισαγωγικά (« » ), χρησιμοποιούμε εισαγωγικά για να γράψουμε ακριβώς τα λόγια κάποιου. Πριν βάζουμε διπλή τελεία.
Π.χ. Μου είπε: «Ντύσου γρήγορα και πάμε σινεμά»
ΑΣΚΗΣΕΙΣ
1. Κάνε την αντιστοίχιση:
Εισαγωγικά .
Παύλα «..»
Τελεία __
Αποσιωπητικά (..)
Παρένθεση ….
Διπλή τελεία :
Ερωτηματικό !
Θαυμαστικό ;
2. Βάλε παύλα, ερωτηματικό, εισαγωγικά όπου χρειάζεται:
Ρώτησα ένα κοριτσάκι:
-Ποιος διευθύνει στο σπίτι…
Αυτή σωπαίνει και κοιτάζει.
… Λέγε, ποιος είναι ο αρχηγός… Ο μπαμπάς ή η μαμά…
Το κοριτσάκι με κοιτάζει και δεν απαντά.
… Λοιπόν … Θα μου πεις… Πες μου ποιος είν' ο αρχηγός…
Με ξανακοιτάζει με αμηχανία.
… Δεν ξέρεις τι θα πει «διευθύνω»;
Και βέβαια το ξέρεις.
… Δεν ξέρεις τι θα πει …αρχηγός»;
Και βέβαια το ξέρεις.
… Λοιπόν…
… Δε διευθύνει κανείς, γιατί στο σπίτι μας όλοι μας αγαπιόμαστε.